Skip to content

Kjell Lindroos – finländare och korrespondent – om Sverige

6 oktober, 2008

MÄRKESÅRET 1809 har för oktober månad en Ny krönika om Sverige och Finland. KJELL LINDROOS är avgående korrespondent i Stockholm för Rundradion (YLE) och har skrivit sina reflektioner om Finland och Sverige.

Ibland märker jag ändå hur det kan svida till inom mig när jag kommer till Arlanda och ser hur de ”självgoda” svenskarna har utropat Stockholm till Skandinaviens huvudstad. Jag kan också bli irriterad på hur lättvindigt folk blir kränkta, eller hur den politiska korrektheten sipprar sig in i språket. Eller på en ytlig trendighet som allt mer tycks ta över i framför allt de stora städerna. Och då kan jag plötsligt längta bort från Stockholm och Sverige riktigt så där intensivt som kanske bara en finländare kan.

Hela krönikan HEM TILL FINLAND i Märkesåret 1809 ::

No comments yet

Kommentera

