Skip to content

Finska kriget 1808-1809 enligt Martin Hårdstedt

1 juni, 2008

”NÄR JAG VAR i tioårsåldern och andra ungar läste Femböckerna läste jag Romerska rikets nedgång och fall, berättar han. Och då bör man veta att Romerska rikets nedgång och fall är ett monumentalt verk i sex band, skrivet av en engelsk 1700-talshistoriker”, säger MARTIN HÅRDSTEDT i en SvD-artikel om hans bok Finska kriget 1808-1809.

SvD: ”Att Martin Hårdstedt med tiden kom att intressera sig särskilt för finska kriget hänger ihop med att han bor och arbetar i Västerbotten. Där utspelade sig krigets sista slag, och det är bara tio mil till Österbotten som var krigets huvudarena. Men en viss Eric Ström har också haft betydelse – till honom dedicerade han för övrigt sin doktorsavhandling från 2002.”

Läs SvD-artikeln om boken av Martin Hårdstedt Finska kriget 1808-1809 som borde finnas i varje elevs skolbänk från åk 3, varje lägenhetsbokhylla och varje svensks uppsättning av böcker.

Och vi västerbottningar är stolta över att ha historikern Martin Hårdstedt i Västerbotten och Umeå universitet där han utbildar kommande historiker.

One Comment leave one →
  1. Anita Salin, Björneborg , Finland permalink
    27 januari, 2012 22:30

    Hejsan!
    Ni har väldigt fina sidor och jag försöker få information om en finsk soldat som sårades i kriget 1809 i Österbotten med andra finska soldater.De fördes över från Vasa till Umeå sjukhus och sista kontaktet var att lönen betalats 1810.Soldatens namn var Erik Berg och soldatnummer 106.
    Jag skulle vara mycket lycklig om jag kunde få ens något litet om saken, vart jag kan vända mig! Anita Salin

Kommentera

