Skip to content

Melvin & Weste om Prästgården 1947

8 december, 2007

Bygdeå prästgårdMELVIN JONSSON – Bygdeås egen korrespondent på Hammar´n – skriver för Västerbottens Mellanbygd om några bränder som skakat Bygdeå.
WESTE WESTESON – son i huset – bidrar med kompletterande bild och kommentarer.

Bygdeå (VM) År 1947 drabbades byn av två stora eldsvådor. Först började det brinna hos Norlings mitt i byn. Under några timmar mitt på ljusan dag brann deras stora västerbottensgård ner till grunden. Inte mycket av lösöret kunde räddas.

NATTEN mellan den åttonde och nionde oktober drabbades prästgården av den röda hanen. Min bror Melker, skomakarn på Hammarn väcktes av höga rop. Yrvaket förstod han först inte vad som stod på. Men! I sovrummets väggar såg han märkliga rörelser av ljus i mörkret. Prästgården på andra sidan kanal´n, Storbäckens dalgång, stod i ljusan låga. Den närstående bagarstugan brann även den ner till grunden.

Vykortet med prästgården har sin egen historia
Bonden och handlanden A E Andersson beställde på eget förlag kort med motiv från byn. Fotograf var den välkände Axel Ohrlander. A E var bonde hemma i Dalkarlså, samt handlare i den egna fastigheten, Kustlandsvägen 19. Mitt emot Norlings. Det är tack vare A E Andersson VM år 2007 för sina läsare kan visa en bild av den mycket gamla prästgård som när den brann ned en natt för 60 år sedan gjorde natt till dag.

Melvin Jonsson
Mellanbygden.nu Nr 17/2007 sid 14 (Tidningen i pdf-format)

— — —

Prästgården

BILD Prästgården som den såg ut några år före branden 1947. Läs kommentarerna här nedan.

UPDATE: Bild & kommentarer Weste Westeson (071217)

//DSr

3 kommentarer leave one →
  1. Weste Westeson permalink
    17 december, 2007 22:32

    När prästgården brann denna oktobernatt höll den på att repareras och ingen bodde där. Vi hyrde sedan en tid en liten lägenhet hos KK:s uppe i Skinnarbyn. Själv hade jag den hösten börjat i läroverket i Umeå och bodde inackorderad hos Anderssons på Hantverkargatan. Mamma ringde mig på morgonen den 9 innan jag hade hunnit gå till skolan och berättade vad som hänt. Jag minns hur jag grät och grät och grät, 13 år som jag var. Branden nämndes sedan i radions morgonnyheter.

    När jag sedan åkte hem över helgen gick vi och tittade på resterna av den 31 meter långa träbyggnaden. Jag tror att vi hittade ett och annat i askan som vi kände igen.

    Weste Westeson

  2. Weste Westeson permalink
    17 december, 2007 22:58

    Det finns naturligtvis mycket mer att berätta om prästgården. Den var byggd några år in på 1800-talet sedan minst två tidigare prästgårdar på samma plats brunnit och alltså uppförd helt av trä. Måtten var om jag minns rätt, 31 x 8 meter.

    Sex rum som vätte ut mot parken låg i fil, från mina föräldrars sovrum i enda ändan till expeditionen i den andra, och man såg rätt liten ut på 30 meters håll. Vinden var enorm och det sas att tidigare generationer av prästbarn hade lärt sig cykla däruppe. Två rum där uppe var inredda, ett i norr där Pappa hade sin ateljé och ett i söder som var gästrum. Ett litet oinrett rum kallades ”arresten”, varför vet jag inte, det var tapetserat med gamla tidningar från 1800-talet (tror jag).

    Ute på vinden fanns en jättelik trälår där tunnbrödet förvarades. Det bakades två gånger om året i bagarstugan som ansågs ha en väldigt fin häll. Då gick vi ungar dit och fick med oss ”mjukkaken” – en riktig delikatess.

    Weste Westeson

  3. Bror Niva permalink
    20 februari, 2009 10:34

    Hej Weste!
    Skriver till dig därför att din far Hjalmar Westeson verkade som präst här i Karesuando under åren1915-1923.
    Han var en ivrig fotograf och jag har sett en del av hans bilder från Karesunado trakten i hans böcker bl.a. i Min Vildmark.
    Min fråga till dig är om det finns möjlighet att få tillgång till hans bilder (om de är bevarade) för oss från den tiden här i Karesuando?
    Min far och farfar bodde som närmaste grannar till prästgården.
    mvh
    Bror Niva
    Laestadiusvägen 78
    98016 Karesuando
    e-post: brorniva@kiruna.nu

Kommentera

