Skip to content

Ratan: Mare Botnicum Äventyr med Måsen

18 juli, 2007

Mare Botnicum”Äventyr med Måsen” – en seglats runt Bottenviken. Kommer som TV-serie till hösten. Där möter vi den skyddade hamnen Ratan där segelskeppen som byggdes i gamla tider mättes och registrerades. Flera hundra segelskepp byggdes på varven i Bottenvikens norra delar under 17- och 1800-talen och alla registrerades här.

I Ratan stod ett blodigt slag 1809 då den ryska krigsmakten anföll Sverige. Vi skildrar ett svensk och ett ryskt soldatöde utifrån gravstenar, efterlämnade kläder, brev och andra föremål.

Följ med Boris Ersson på Mare Botnicum

— — —

VÄSTERBOTTEN är landets näst största län och ytmässigt något större än en åttondel av Sveriges totala landareal. Kustkommunerna består av Nordmaling, Umeå, Robertsfors och Skellefteå kommun. Största delen består av skogsmark, berg och fjäll. Länets regioner kan naturgeografiskt indelas i slättlandskap kring norra Bottenviken och en skärgård med sandiga öar.

Kustlandet erbjuder Dig både sevärd natur och spännande historia. Besök Västerbottens utpost i öst, Bjuröklubb med vindpinade tallar, klapperstensfält och fornlämningar. Här finns välbevarade sägverkssamhällen i Västerbacken och på Norrbyskär. I Ratan syns ännu spåren efter det sista slaget i Sverige år 1809.

Mera om Kustliv i Västerbottens län

— — —

GUDS FINGER, eller Hur jag mötte Måsen
Kerstin och jag hade varit och hälsat på hennes föräldrar i Vebomark söder om Skellefteå över en helg och vi var på väg norrut hem mot Luleå. När vi passerade sågverket i Kåge norr om Skellefteå sade vår äldste pojke Anton:
-Pappa, stanna bilen. Jag är kissnödig!
Jag kunde inte stanna just där så jag körde framåt medan jag spejade efter ett ställe att stanna eller svänga av på. Nu började Anton bli desperat.
– Stanna! Jag måste kissa – NU!
Då förstod jag att det var allvar. Jag fick syn på en grusväg som ledde ner till höger mot båthamnen i Kåge. Jag stannade och medan Anton kissade tog jag en liten promenad på bryggan framför båtklubbens stuga.

Läs Boris Erssons möte med den idag 80-åriga kostern Måsen.

— — —

REFLEKTION Boris Ersson belyser i projektet också Ratan och dess Sitz im Leben på ett utomordentligt sätt så att också historiens vingslag från Västra och Östra Botten levandegörs och vi ser sambandet Sverige-Finland med de spotlights och det ljus som bara en TV-man som Boris Ersson kan åstadkomma.

MERA om Boris Ersson, projektledare för Mare Botnicum och om boken Äventyr med Måsen – Mare Botnicum på Nautiska förlaget, Norstedt
Föreningen Norden och Boris Ersson

/DSr

No comments yet

Kommentera

