Skip to content

Christer Fuglesang och Carl von Linné

22 maj, 2007

ChristerFuglesang

Till/
ELEVERNA
vid skolorna i Bygdeå socken och i Robertsfors kommun

FRÅGA:
Vem av Fuglesang och Linné har du sett mest under 2007 och nu under sommaren 2009?

Från/
BYGDEA BLOG

ÄMNE: om kunskap, skola och ”lärande för livet”…

Svaret på frågan om Fuglesang och Linnné senare…
Den här sidan är till dig och dina kompisar som en uppmuntran och inspiration. Den häd sidan innehåller texter som har anknytning till socknen, kommunen, Västerbotten och Norrland. Jag som skriver heter Dag och jag är född i Skinnarbyn. Mina allra närmaste vänner var Yngve Bygdeson och Arvo Korvo under de första skolåren på Berget och uppe i Kyrkskolan. Under realskoletiden i Robertsfors var det framför allt Sture Högberg som var min närmaste kompis.

OM CARL VON LINNÉ
Nyfiken ung man. Det var en ung och vetenskapligt nyfiken Carl Linnaeus som i maj 1732 kom till Västerbotten på sin lappländska resa. Carl var 25 år, akademiker och naturalhistoriker. Han hade valt sommaren för sin resa för att kunna studera Lapplands flora, men också vilka ”nyttigheter” norra landsändan kunde visa upp.
Carl von Linné på sin Lappländska resa

Linnés lappländska resa

OM CHRISTER FUGLESANG
Hur många gånger passerade Christer Fuglesang över Bygdeå-Robertsfors i Västerbotten under sin rymdfärd? Såg han Ratan och Bygdestenen? Hörde han Koltrasten? Vem har inte fascinerats av Fuglesangs bedrifter ute i rymden! Det är riktigt spännande och utmanande att lära känna Sveriges första & enda astronaut Christer Fuglesang på hans egen hemsida.

VARFÖR påminner jag om Christer Fuglesang? Jo, därför att jag vill uppmuntra dig som tjej och kille att ta vara på skolans undervisning. Ta vara på dina lärare som gör allt för att ni ska inspireras att få kunskap. Vid universiteten behöver man flera som kommer och läser naturvetenskapliga ämnen. Man har en minskning på 28% sökande till de linjerna.

VARFÖR påminner jag om Linné?
Carl von LinnéOm man läser om Carl von Linné t.ex. på Linné on line så förstår man att det är jätteviktigt att lära sig så mycket som man kan. När jag är ute på mina vandringar – mina Walk n’ Talks tänker jag på allt mellan himmel och jord, om allt mellan blåsippan och universums krökta rum och tillvarons uppkomst… Längre ner på sidan lämnar jag ett Kapitel med Vandringstankar om både det ena och det andra från naturens blommor och djur till universums alla solsystem…

JA, VARFÖR skriver jag till er som går i skolan? Från Kustlandsvägen 9 (där jag bodde) där Bygdesnickarn ligger i Skinnarbyn gick jag de första åren söderut till Bergets skola Bergvägen, typ/300 meter. Sen i åk 3 gick jag 1200 meter till Skolan ovanför Bygdeå kyrka på Kyrkvägen. Det är många skor man sliter ut på att gå i skolan. Jag vet hur det är att gå i skolan. Därför skriver jag. Men jag skriver också, därför att jag var inte världens ljus precis i skolan. Jag var jätteblyg och vågade inte vara så redig som de som var jätteduktiga i skolan. Mina betyg var inte världens bästa precis. Det mesta var väl B och Ba. Med dagens betyg räknat hade jag väl ettor och tvåor i alla ämnen. Det var väl bara i gymnastik jag kanske hade motsvarande en trea… När jag tänker tillbaka, tänker jag mycket på att jag kunde ha läst lite bättre än jag gjorde. Det jag var bra på, det var nog bus och sporta, fast Yngve vann allt och så kom Arvo från Kuopio och han var också bättre än jag. Kan inte du lova mig att lägga på ett extra kol och satsa lite till på läxorna och lyssna och anteckna ännu bättre på lektionerna… Jag vet, jag borde ha gjort det själv, men var inte så bra. Men det är därför jag vill ge dig hela bloggen och Carl von Linné och Christer Fuglesang…

BYGDEA BLOG har en del spännande projekt som behöver studeras och utforskas. Tänker på 200-årsjubileet av Sveriges sista krigsskådeplatser Ratan och Sävar. 2009 är det juibileum. Tror det är en del klasser som jobbar på i det ämnet. Vi behöver lära av historien och det finns mycket spännande att upptäcka och att ha nytta av i fredsforskning etc.

BYGDEA BLOG har också fascinerats av det historiska jättekastet från istiden som är en historisk gränssten från 1300-talet: Bygdestenen. Här kan vi göra mycket för att sätta bygden på kartan. Vad Birka är för Svealand och Sverige – det är Bygdestenen för Kvenland och Norrland.

LÄNKAR till texter i bloggen MXp som har anknytning till Bygdeå med funderingar om allt mellan himmel och jord samt den sista länken ”Walk n’ Talks” med ett flertal bloggposter:

* Snöskata – Koltrast år 1300 i Bygdeå?
* Helig Eriks dagar och Skinnarbyns bärnsten
* Andens enhet & Nådestider
* Bygdea.online
* Ernst & Uno won the Relay 4 x 100 meters…
* Mission Xp och Dag Selander – Vad & Vem?
* Lars Levi Laestadius – Profetiskt
* Albin och Ingrid?
* Panoramaperspektiv på tillvaron…
* Krig i Sverige – Profetiskt
* Seglandets kryssande…
* Enhet – Det dubbla beskyddet
* EFS & Den svenska kristenheten”
* Kapitlet Walk n’ Talk: Vandringstankar

PIXLAR OCH REFLEXIONER – BILDER & TEXTER
Sidan är en särskild nätgåva av bilder och texter till bygdens barn och ungdomar (och skolorna). Vill några andra utanför bygden känna sig hemma här, så visst! Välkommen!

Ciao! och lycka till
med nya kunskaper!
Dag Selander

Dag Selander

PS Går & tänker på mitt herbarium… [Svaret på frågan längst upp? Linné förstås eftersom du sett hundrakronorssedeln oftare än Fuglesang, eller hur!] Går & tänker på tyska grammatiken… fröken Tällstrand, fröken Åberg, kantor Gösta och min skidstavskastning i korridoren, slöjdsalen med doften av trälim och nysågade bräder, n’Roger på Hammar’n, rektor Stig Svärd, dassdörren som jag sprang in och som den gamla tanten på Bergets B-skola fick över sig… n’Yngve minns och dessutom bor han på just den gårdstomten, där n’Löv bodde… Ja, hovvvaliiigen… 🙂

2 kommentarer leave one →
  1. Rebecca - störta barnbarnet permalink
    1 februari, 2008 14:44

    Hej Mofa 🙂
    Det är så kul att kunna googla runt och hitta dig där ute i cyberpacen.
    Hoppas ni har det bra, du och mormor.

    Varma kramar från Becca

  2. 1 februari, 2008 14:50

    Rebecca Javisst! Det är kul att se att du rör på dig, du med. Har du nån egen blogg än, eller? Vi hörs! har du googlat mitt namn och sett om du får nåra hits? 😉

Kommentera

