Skip to content

BYGDEÅ på kartan

20 maj, 2007

VÄSTERBOTTEN: Robertsfors kommun: Bygdeå

The Sea

TILLSAMMANS med Umeå är Bygdeå de mest kända socknarna i ”den svenska Norrlandsdelen” av Kvenland sedan 1323 och på kartan…
Bygdeå Västerbotten

See also this map

of Bygdeå

FOTNOT Havsbilden skulle kunna föreställa Storsand i Ratan. Fotots likhet med verklighetens Storsand – åtminstone från mina egna minnesbilder från 1940- och 50-talen –  är påfallande. (Dock, fotot är taget för några år sen av Marcus Römer på Smögen och strandfotot är från Tel Aviv.)

2 kommentarer leave one →
  1. Raija SaArinen permalink
    2 maj, 2010 12:27

    Jag var sju år gammal när jag med min familj (mamma, och två bröder) bodde i någon parack några månader. Nu i slutet av maj ska jag med min syster åkå frå Umeå upp till Haparanda och jag skulle viljas visa min syster platser var vi har varit unde kriget. Jag sulle vara mycket glad om jag fick veta var finnarna har varit. Vi bodde fört i en skola som sosåm ja minns var i Sigdeå men jag har inte hittat någoting om Sigdeå. Där var en skola inte lånt borta från havet och en bagerie eller konditorie gansa nära.

  2. 2 maj, 2010 13:39

    @Raija Saarinen: Mitt bästa tips är att du kontaktar Ewa Forsman som finns på kansliet Kultur och Turism i Robertsfors telefon 0934 14001 eller 070-526450

    Lycka till
    //Dag Sr

Kommentera

