Skip to content

Västerbottensost — Sommaren 1958

21 februari, 2007

Alex Jonsson & Runo Selander Ostmästare Alex Jonsson tillsammans med Runo Selander vid ostkaret. Foto från 1958 Arkiv: Lage Jonsson, Umeå

ÅR 1958 var det Fotbolls VM i Sverige. Det spelades VM-fotboll tiden 8-29 juni. Först nu efter femtio år – den 21 februari 2007 – går det upp för mig varför Sommaren 58 blev min mest underbara sommar av alla somrar under mitt dåvarande 18-åriga liv. Och jag betraktar fortfarande Sommaren 58 som en av mitt livs favoritsomrar.

Jag såg ingen av VM-matcherna. Men jag hörde de viktigaste rapporterna via Radio, när jag nu hade tid som 17-åring… Vill du höra VARFÖR Sommaren 58 har en särskild plats i mitt liv?


OK, Brasilien vann finalen med 5-2. Jag kunde namnen på alla spelarna från finalen den 29 juni 1958:

Gilmar – Djalma Santos, Bellini, Orlando, Nílton Santos – Zito, Didi – Garrincha, Vavá, Pelé, Zagallo och Kalle Svensson – Orvar Bergmark, Sven Axbom, Reino Börjesson, Bengt Gustavsson, Sigge Parling, Kurt Hamrin, Gunnar Gren, Agne Simonsson, Nils Liedholm, Lennart Skoglund.

EFTERSOM MIN FAR var mejeriföreståndare vid Bygdeå Mejeri fick jag sommarjobba på mejeriet från juni 1952 (50 öre/tim) fram till augusti 1958. Under de åren blev min arbetsplatspraktik hela två och ett halvt (2½) effektiva arbetsår. Långa sommarlov säger du. Nja, jag arbetade ett helt arbetsår 1957-1958, när far blev allvarligt sjuk och jag räknade med att bli ”familjeförsörjare”. Men han överlevde. – Det året blev också förutom VM-sommaren med Brasilien m.m. omtumlande själsligt och andligt.

Min ”mejerikarriär” kröntes Sommaren 58 under juni månad.

Alex i ostlagret med Svecia 45+ och KryddOstmästare Alex Jonsson lät en 17-åring ansvara för osttillverkningen under denna sommarmånad. Varför jag fick vikariera har jag inte fattat förrän idag, 50 år senare…

Men det var nog så att halva personalen tagit semesterledigt därför att det var Fotbolls-VM.

ALEX, Rune, Erling och Yngve m.fl alla ägnade de sig åt fotboll och VM. Alex hade väl fått godkännande och välsignelse över mitt vikariat som tf ostmästare av min far, mejeriföre-ståndaren Runo Selander.

GISSA vem som var (och är) stolt över att själv ha fått tillverka ost – både Svecia 45+ och Västerbottensost 50+ för VSM i Bygdeå mejeri.

Ostmästare Alex var ett gott exempel på vad ledarskap kan innebära, att delegera och ge ansvar… Men, personligen måste nog idag sägas att Alex kanske var lite för djärv. Å andra sidan hade ju ynglingens far, mejeriföreståndaren, inte motsatt sig semester-vakansen… Men, en 17-åring som tf ostmästare…

SKYTTELIGAN vanns av Just Fontaine, Frankrike, med 13 mål. Pelé blev tvåa med 6 mål, medan Kurt Hamrin och Agne Simonsson gjorde 4 mål vardera…
Men jag fick vara med om att omvandla 4,000 kilo mjölk varje dag under Sommaren 58 till Svecia och VB, kronstämplad Västerbot-tensost! Det går utanpå alla guldmedaljer.

Västerbottens-Kuriren
Löpsedelsrubrik måndag efter VM:
VM-Finalen 2-5
Med mindre stil där under:
Ostmästare, 17, gör Västerbottensost för USA-export – Ja, så kunde det ha stått på löpet… Sommaren 58…

ostmästare Alex i ostlagret FOTO: Alex Jonsson i ostlagret (1958 Arkiv. Lage Jonsson)

VAD SÄGER EXPERTEN?
FAKTA om ost och mejeri Björn SigBjörn författare till ett stort antal artiklar och böcker, bl.a.:
* Se Västerbottensost
* Björn SigBjörn Ostforum

Fotnot:
Bygdeå Mejeri var ett av mejerierna i Västerbottens läns Södra Mejeriförening. Se karta Bygdeå – 15 km söder om Robertsfors vid E4 (förr: Riks 13).

/DSr, LJ

9 kommentarer leave one →
  1. 24 februari, 2007 14:02

    Vad jag kom ihåg från ett besök i mejeriet den sommaren var bl.a.!!! att osten var förskräckligt GOD

  2. 24 februari, 2007 14:47

    Det tror jag det! Den delikatessen hade du inte på menyn under din senaste världsomsegling, eller hur!? Welcome home from Filippinerna. Gick det bra med intervjun?
    //Dag

  3. Cia permalink
    25 februari, 2007 14:50

    Äldsta barnbarnet till Runo förstår nu var hon fått sin passion till ost ifrån;-)

  4. 25 februari, 2007 15:05

    Cia, det gläder din gamle far! Hälsa Albert & Herbert. På Haga Kyrkogata finns en mjölkbutik där du kan inhandla lite Västerbottensost. Då kan du testa dina kunskaper om en kronstämpland VB… Här lite Fakta

  5. 24 augusti, 2010 14:25

    Jag, min lekkamrat Ulf, sprang ofta in på ostlagret till ”pojkarna” som där arbetade. Vi vågade det på grund av, att vi var söner till chefen och ostmästaren på mejeriet.Där togs det då fram en hel ost som
    delades i två halvor.Den ena halvan togs bort och den andra försköts med en centimeter och kapades genom hela osten med en tråd och den skiva som på så sätt blev över, fick vi dela på och så sprang vi ut och lekte igen…

    Men så blev vi feta och granna pojkar också.
    Lage Jonsson

    • 24 augusti, 2010 15:14

      Fin bild du delar, Lage, tack! Det var nåt särskilt med ostlagret och att smaka av färskt uppskuren lagrad ost. Särskilt Västerbottensosten! //Dag Sr

Trackbacks

  1. Bygdeå mejeri 1923 - 1964 « BYGDEA BLOG
  2. Västerbottensosten: Kung och kronmärkt « BYGDEA BLOG
  3. Västerbottensost från Burträsk men också från Bygdeå mejeri i Skinnarbyn « BYGDEA BLOG

Kommentera

